Kantatie 45 Helsinki-Tuusula-Hyvinkää, 51 km



Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010

Geometriaa

Tien mutkaisuusprofiili: (Mikä se on?)

Suunnanmuutoksia alle 30°/km
31 km
66 %
Suunnanmuutoksia 30-60°/km 12 km
 26 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 4 km
9 %

Kuvaus

Kantatie 45, Tuusulanväylä, on ennen kaikkea pääkaupunkiseudun kuntien lähiliikenteen valtaväylä. 22 kilometrin mittainen osuus moottoritietä; Tuusulan ja Hyvinkään väli pääosin hyvätasoista kaksikaistaista tietä.



Tuusulan ja Hyvinkään välistä kaksikaistaista tieosuutta



Moottoritieosuutta

Historiaa

Alkuperäinen vuonna 1938 määrätty nelostien reitti kulki Helsingistä Petsamoon. Helsingistä tie lähti yhdessä viitostien kanssa Tuusulan Hyrylään, josta Hyvinkäälle, nykyisten teiden 290, 54, 2951, 3190 ja 53 reittiä Hausjärven ja Lammin kautta Padasjoelle.

1950-luvulla valmistui uusi tie Helsingistä Lahteen ja nelostie linjattiin reitille Helsinki-Lahti-Padasjoki, jolloin Helsingin ja Tuusulan kautta Hyvinkäälle kulkeva valtatie muuttui maantieksi. Tie sai aikanaan numeron 137 ja vuoden 1996 tienumerointimuutoksessa se palasi osaksi päätieverkkoa kantatienä 45.

Vuonna 1967 valmistui moottoritieosuus Helsingin Käpylästä Helsingin maalaiskunnan Ruskeasantaan, Kehä III:n pohjoispuolelle. Tie Ruskeasannalta Hyrylään oli varsin ruuhkainen ja liikennetiheyteensä nähden osapuilleen kelvoton. Moottoritien jatketta Tuusulaan saatiin odottaa kuitenkin varsin pitkään; se valmistui vasta vuonna 1992.

Tien pohjoisosassa tapahtui muutoksia Helsingin-Hämeenlinnan moottoritien rakentamisen yhteydessä: Se linjattiin yhtymään moottoritiehen kaksi kilometriä Hyvinkää E -liittymän eteläpuolella. Liittymässä on rampit vain pohjoiseen. Vanha valtatielle 25 (tuolloiselle kantatielle 53) johtanut osuus jäi hieman uudelleenlinjattuna käyttöön numerolla 1379.

Numero 45 oli alun perin käytössä Tampereen ohikulkutiellä parin vuoden ajan tämän valmistumisen jälkeen. Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa tämä tie sai kuitenkin numeron 60.

Tuusulanväylän ja Helsingin kehäteiden liittymät ovat maamme kuormitetuimpia liittymiä. Kumpaakin on vuosien varrella täydennetty, mutta pelkät pikkumuutokset eivät olleet riittäviä. Liittymät on rakennettu uudelleen: Kehä I:n liittymä valmistui vuonna 1999 ja Kehä III:n liittymä vuonna 2006.

Kehä I:n liittymä

Kehä III:n liittymä



Etusivulle

© Matti Grönroos