Kantatie 56 Jämsä-Mänttä, 38 km


Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010
Tiekaavio

Geometriaa

Tien mutkaisuusprofiili: (Mikä se on?)

Suunnanmuutoksia alle 30°/km
11 km
28 %
Suunnanmuutoksia 30-60°/km 8 km
 21 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 19 km
51 %

Kuvaus

Tie 56 on maantiestä numerokilvet vaihtamalla tuotettu kantatie. Tie on kapea ja verraten mutkikas.

Historiaa

Vuonna 1938 kantatieksi 56 nimettiin Hämeenlinnan ja Tampereen välinen läntinen reitti Toijalan kautta.

Kt56

Kantatie 56 vuonna 1938

Valtatie 3 uusittiin kokonaisuudessaan 1950- ja 1960-luvuilla. Hämeenlinnasta Tampereelle linjaus muuttui radikaalisti: Pitkällisten riitojen jälkeen tie ohjattiin Valkeakosken kautta, jolloin Sääksmäelle rakennettiin pengertie ja riippusilta, jolla tie ylitti Vanajaveden Rauttunselän ja Vanajanselän välistä. Tällöin Valkeakosken teollisuuskauppala sai ensimmäisen kunnollisen maantieyhteytensä. Kantatie 56 typistyi Sääksmäen Uittamon ja Lempäälän Kuljun väliseksi yhteydeksi. Kun valtatien 9 linjauksen Turku-Loimaa-Viiala-Tampere valmistui, kantatie 56 lakkautettiin ja yhteys Uittamosta Toijalan kautta Viialaan sai numeron 303. Uusin kolmostien versio kulkee Hämeenlinnan ja Tampereen välillä jotakuinkin vanhan kantatien 56 reittiä paitsi että vesistön ylitys tehdään nykyisin Toijalan pohjoispuolella Konhonvuolteella entisen Lempäälän sijaan.

Nykyinen kantatie 56 on syntynyt vuoden 1996 tiennumerointiuudistuksen yhteydessä numeroimalla maantiet 347 Mänttä-Jämsänkoski ja 603 Jämsänkoski-Jämsä kantatieksi. Jämsästä etelään tie jatkuu kohti Lahtea valtatienä 24.



Etusivulle

© Matti Grönroos