Kantatie 57 Hämeenlinna-Pälkäne, 30 km


Hämeenlinna-Pälkäne-Tampere 79 km

Hämeenlinna-Toijala-Tampere 77 km


Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010
Tiekaavio

Geometriaa

Tien mutkaisuusprofiili: (Mikä se on?)

Suunnanmuutoksia alle 30°/km
25 km
80 %
Suunnanmuutoksia 30-60°/km 5 km
 17 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 2 km
3 %

Kuvaus

Kantatie 57 on aivan 1960-luvun lopulla valmistunut valtatietasoinen tie. Tie oli pitkään suosittu vaihtoehtoreitti Tampereelle ruuhkaisen kolmostien sijaan, mutta se on jonkin verran menettänyt merkitystään Helsingin ja Tampereen välisen moottoritien valmistuttua. Reitti on kuitenkin varsin hyvä vaihtoehto matkustettaessa etelästä Kangasalan ja Oriveden suuntaan.



Syksyistä kantatietä Hauholla

Historiaa

Alunperin kantatie 57 kulki reitillä Huittinen-Urjala-Toijala, joka nimettiin kantatieksi vuonna 1938. Reitti on lakkautettu kantatienä 1960-ja 1970-lukujen taitteessa. Sen kunto ei enää vastannut päätienormeja ja valtateiden 2 ja 9 uusien linjausten valmistuminen söivät tien merkitystä. Reitti on nykyisin seututie 230 Huittinen-Urjala, seututie 284 Urjala-Urjala as ja yhdystie 2847 Urjala as-Toijala.

Kt57

Kantatie 57 vuodesta 1938 1960-luvulle

Tarve nykyiselle kantatielle 57 syntyi, kun 1950- ja 1960-luvulla uusi kolmostie rakennettiin Vanajanselän länsipuolelle kulkemaan Valkeakosken kautta. Vanha kolmostie Hämeenlinnasta Pälkäneen Kyllöön oli toivottoman mutkainen ja mäkinen soraränni ja sitä ruvettiin korvaamaan uudella tiellä 1960-luvun puolen välin jälkeen. Tie valmistui vuosikymmenten vaihtuessa ja se sai numerokseen 305. Vuonna 1990 palasi numero 57 käyttöön, kun maantie 305 nostettiin kantateiden kastiin. Numero 305 siirtyi Hauhonselän itäpuolelle; numero annettiin perusparannetulle Hauholta Hämeenlinnaan kulkevalle maantielle 3054.


Tien linjaus Hattulan Rahkoilan ja Hauhon Vermasvuoren välillä vanhassa topografikartassa. Nykyinen tielinja esitetty sinisellä.




Etusivulle

© Matti Grönroos