Kantatie 58 Kangasala-Kärsämäki, 384 km



Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010
Tiekaavio

Kangasala
Orivesi 35 Orivesi
Keuruu 111 76 Keuruu
Karstula 192 157 81 Karstula
Kinnula 269 234 158 77 Kinnula
Lestijärvi 297 262 186 105 28 Lestijärvi
Reisjärvi 314 279 203 122 45 17 Reisjärvi
Haapajärvi 348 313 237 156 79 51 34 Haapajärvi
Kärsämäki 384 349 273 192 115 87 70 36

Geometriaa

Tien mutkaisuusprofiili: (Mikä se on?)

Tieosuus Kangasala-Orivesi

Suunnanmuutoksia alle 30°/km
14 km
40 %
Suunnanmuutoksia 30-60°/km 11 km
32 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 10 km
28 %



Tieosuus Orivesi-Keuruu-Multia (Vt18)

Suunnanmuutoksia alle 30°/km
51 km
53 %
Suunnanmuutoksia 30-60°/km 40 km
38 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km  8 km
9 %



Tieosuus Väätäiskylä (Vt18) -Karstula-Kinnula

Suunnanmuutoksia alle 30°/km
40 km
36 %
Suunnanmuutoksia 30-60°/km 38 km
34 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 34 km
30 %



Tieosuus Kinnula-Lestijärvi-Haapajärvi-Kärsämäki

Suunnanmuutoksia alle 30°/km
48 km
43 %
Suunnanmuutoksia 30-60°/km 42 km
37 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 23 km
20 %


Kuvaus

Kantatie 58 on Suomen ehdottomasti pisin kantatie, lähes 100 kilometriä pitempi kuin Rovaniemen ja Paltamon välinen 295 kilometrin mittainen kantatie 78. Tie on koottu maanteistä ja sen laatu vaihtelee reilusti. Väli Orivesi-Keuruu on valtatietasoinen.



Kapeaa ja mutkittelevaa tietä Kivijärven ja Kinnulan välillä

Historiaa

Ensimmäinen kantatie 58 sijoitettiin vuonna 1938 Lahden ja Padasjoen välille. Nelostie kulki tuolloin Helsingistä Hyvinkään ja Lammin kautta Padasjoelle. Helsingin ja Lahden välisen valtatien valmistuttua nelostie siirtyi reitille Helsinki-Lahti-Jämsä ja kantatien numero 58 poistui käytöstä.

Kt58

Kantatie 58 vuonna 1938

Oriveden ja Keuruun välistä tietä ruvettiin rakentamaan 1960-luvulla ja se valmistui 1960- ja 1970-lukujen taitteessa. Kantatieksi se korotettiin 1970-luvun puolivälin tienoilla ja sai numeron 58, joka siis otettiin uudelleen käyttöön.

Vuonna 1994 julkistettu numerointisuunnitelma sisälsi uuden kantatiereitin 58, joka ulottui Kangasalta Kärsämäelle. Numerointia ei kuitenkaan muutettu vielä vuonna 1996 muiden teiden tapaan, vaan jonkin verran myöhemmin. Syitä ei ole kerrottu, mutta epäilys on kohdistunut uuden kantatien paikoin kyseenalaiseen laatuun. Numerointi tehtiin suurimmalta osalta 1990-luvun lopulla, mutta loppuun se saatettiin vasta 2000-luvun alkupuolella.

Kantatie 58 muodostettiin seuraavista teistä pääosin numerointi muuttamalla:



Etusivulle

© Matti Grönroos