Kantatie 62 Mikkeli-Imatra, 141 km



Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010
Tiekaavio

Geometriaa

Tien mutkaisuusprofiili: (Mikä se on?)

Suunnanmuutoksia alle 30°/km
37 km
31 %
Suunnanmuutoksia 30-60°/km 46 km
 37 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 39 km
32 %

Kuvaus

Mikkelistä Puumalan kautta Imatralle kulkeva tie on Savon ja Etelä-Karjalan saaristotie. Reitille osuu yksi pääteiden hienoimmista maisemista: Lietveden ylitys Anttolan ja Puumalan välillä.

Tie on paikoin kapeaa ja mutkaista, erityisesti Puumalan ja Mikkelin välillä. Sopii paremmin rauhalliseen cruisailuun kuin pakkotahtiseen etenemiseen.



Lietvesi ylitetään saaristotiellä, joka mutkittelee saarelta toiselle

Tie kulkee rikkonaisen saaristomaiseman halki ja se kulkee neljän varsin näyttävän sillan yli: Kirkonvarkauden riippusilta (1968), Väätämönsalmen silta (1979), Lietveden silta (1985) ja Saimaan silta (1995).



Lietveden silta, etualalla vanhan lossirannan jäänteitä



Puumalansalmen silta Saimaan syväväylän ylitse



Silta ylittää Puumalan keskustan. Kuvassa myös hissitorni jossa näköalahissi.

Historiaa

Vuonna 1938 nimettiin kantatieksi 62 Karjalan kannaksella Vuoksen eteläpuolta kulkenut maantie Viipurista itään Rautuun. Tämä numero eli vain lyhyen aikaa ja poistui käytöstä sodan jälkeisten alueluovutusten takia.

Kt62

Kantatie 62 vuonna 1938

1930-luvulla tielinja Mikkelistä Anttolaan kulki Visulahden itäpuolelta Parkkilaan nykyistä paikallistietä 15142 ja sieltä edelleen nykyistä tien linjausta seuraten. Tietä jatkettiin vuosina 1932-1935 Hurissalon läpi Lietveden rantaan Ruolahteen. Vuosina 1953-1956 rakennettiin tie Hurissalon kylältä koilliseen. Hurissalon ja Ihantsalon välisen kapeikon poikki rakennettiin lossiyhteys ja tie jatkui edelleen Puumalaan. Näin Puumalan kunnan läntiset osat saivat tieyhteyden kuntansa keskukseen. Puumalasta Ruokolahden suuntaan jatkettiin tietöitä 1960-luvun alussa, kun paikalla ollut maantie uudelleenrakennettiin.

Vuonna 1968 valmistui Mikkelin eteläpuolelle Saimaan yli Kirkonvarkauden riippusilta ja sillan itäpuolelle uutta tietä Parkkilaan. Tämä uusi reitti Mikkelin ja Imatran Kaukopään välillä muutettiin kantatieksi 62 1970-luvun puolessa välissä. Kirkonvarkauden silta on yksi 1960-luvulla rakennetuista kuudesta suuresta riippusillasta.

Kirkonvarkaus

Kirkonvarkauden riippusilta

Uusi kantatie oli tuolloin jo harvinaisuus kahden lossinsa takia. Lietveden poikki rakennettiin pengertie ja silta vuonna 1985 ja Puumalansalmen silta valmistui vuonna 1995. Puumalansalmessa silta ylittää Saimaan syväväylän ja siksi sen alikulkukorkeus on poikkeuksellisen suuri, 25 metriä. Puumalansalmen ylittävän Saimaan sillan valmistuminen siirsi pääteiden viimeisen lossiyhteyden historiaan. Siltaan sisältyy poikkeuksellinen ratkaisu: Pohjoisrannan puolella on jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitettu hissi maan pinnan ja sillan kannen välillä.

Vuonna 2004 kantatie 62 piteni runsaat 15 kilometriä, kun tie ulotettiin Imatran raja-asemalle asti. Tie 6 Kaukopään ja Imatran välillä sai rinnalleen numeron 62 ja rajalle johtanut maantie 396 numerointiin kantatieksi.



Etusivulle

© Matti Grönroos