Kantatie 65 Epilä(Tampere)-Makkaraoja(Virrat) 97 km


Tampere-Kuru-Virrat 108 km

Tampere-Orivesi-Virrat 115 km

Tampere-Teisko-Virrat 107 km


Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010

Geometriaa

Tien mutkaisuusprofiili: (Mikä se on?)

Suunnanmuutoksia alle 30°/km
45 km
48 %
Suunnanmuutoksia 30-60°/km 29 km
 31 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 20 km
22 %

Kuvaus

Kantatie 65 on Näsijärven länsipuolta kulkeva reitti Tampereelta Kurun kautta pohjoiseen. Tie on Tampereelta Ylöjärvelle nelikaistaistainen ja Ylöjärveltä noin 20 km:n matkan Kyrönlahteen uutta ja nopeaa kaksikaistaista tietä. Loppuosuus on vanhempaa tietä, jonka kapeus, mutkaisuus ja mäkisyys saattavat vähentää reitin joutuisuutta.



Kapeahkoa tietä

Historiaa

Vuonna 1938 nimettiin kantatieksi 65 valtatiet 8 ja 3 yhdistänyt tie Noormarkun ja Parkanon välillä. Tästä osuudesta rupesi 1960-luvulla kehittymään uusi Porin ja Joensuun välinen valtatie. 1970-luvulla tie ulottui Jyväskylään asti. Kun kantatien 70 osuudet Varkaudesta Pieksämäen kautta kohti Jyväskylää valmistuivat, koko Porin ja Joensuun välinen reitti nimettiin valtatieksi 23 ja numero 65 jäi pois käytöstä.

Kt65

Vuoden 1938 kantatie 65

Vuoden 1996 numerointimuutos aiheutti mullistuksia Tampereen ympäristössä. Kaupungin läpi reititetyt valtatiet 3 ja 9 viitoitettiin käyttämään kehätietä, jolloin eteläinen ja luoteinen sisääntulotie jouduttiin numeroimaan uudelleen. Eteläinen tie sai moottoritieksi mielenkiintoisen luokan: yhdystie 3495. Luoteinen tie Ylöjärvelle sen sijaan numeroitiin kantatieksi 65, joksi vuonna 1994 oli määrätty reitti Tampereelta Kurun kautta Virroille. Tien huonon laadun takia vuonna 1996 numeron 65 sai kuitenkin vain entisen kolmostien osuus Tampereelta Ylöjärvelle.

Ylöjärveltä kuitenkin ryhdyttiin 1990-luvun lopulla rakentamaan uutta tietä korvaamaan seututien 330 kaikkien hankalinta osuutta Ylöjärven ja Kyrönlahden välillä. Tämä osuus valmistui vuonna 2002, mutta teiden 330 ja 335 muuttamista kantatieksi ei maltettu jäädä odottamaan sen valmistumista, vaan muutos tehtiin jonkin verran aikaisemmin. Koska vanha osuus haarautui pohjoiseen jonkin verran nykyisen liittymän itäpuolelta, käytössä oli jonkin aikaa sellainenkin kummallisuus kuin kantatien 65 ja kantatien 65 risteys.



Etusivulle

© Matti Grönroos