Kantatie 66 Orivesi-Lapua, 182 km



Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010
Tiekaavio

Vaihtoehtoisia reittejä

Päätepisteet
Kautta
Tiet
Matka
Helsinki-Lapua


Tampere-Seinäjoki
  386
Tampere-Orivesi-Virrat

396
Pälkäne-Orivesi-Virrat
372
Tampere-Kuru
382

Geometriaa

Tien mutkaisuusprofiili: (Mikä se on?)

Suunnanmuutoksia alle 30°/km
110 km
63 %
Suunnanmuutoksia 30-60°/km 50 km
 28 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 15 km
9 %

Kuvaus

Kantatie 66 on nykyisin valtatietasoinen tie itäisen Pirkanmaan ja Etelä-Pohjanmaan välillä. Se on vähäliikenteisempi ja profiililtaan uudenaikaisempi kuin kolmostie Tampereen pohjoispuolella ja siksi usein sujuvampi vaihtoehtoreitti. Avattava silta Visuvedellä Ruoveden ja Virtain välillä; vuonna 1969 valmistunut silta on maanteidemme viimeisiä kääntösiltoja.



Lentokoneiden varalaskupaikka Alavuden ja Kuortaneen rajalla



Eteläpohjalaisia kaksifooninkisia Kuortaneella



Lapuaa lähestyttäessä tiellä on pitkiä suoria



Lakeureella

Historiaa

Kantatie 66 on harvoja vuonna 1938 nimetyistä kantateistä, jotka sijaitsevat edelleen alkuperäisellä paikallaan.

Tie oli varsin pitkään lapsipuolen asemassa. 1960-luvulla sitä ruvettiin hiljalleen rakentamaan uudelleen kummastakin päästä. Vuonna 1975 Jussi Raittinen levytti hitiksi muodostuneen kappaleen "Valtatie 66", jossa huumorin keinoin moitittiin tien kuntoa: "Vielä TVH:lle värssyn omistan, kun on tehnyt tien noin surkean. Tehkää uus valtatie 66". Vasta vuonna 1985 oli valmista ja Jussi Raittinen teki uusitun kantatien avajaisiin kappaleen "Kun on uus kantatie kuuskytkuus".



Visuveden avattava silta Ruovedellä. Silta mainitaan pohjoismaiden pisimmäksi yksilaakeriseksi kääntösillaksi.


Etusivulle

© Matti Grönroos