Kantatie 67 Kaskinen-Seinäjoki, 109 km



Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010
Tiekaavio

Geometriaa

Tien mutkaisuusprofiili: (Mikä se on?)

Suunnanmuutoksia alle 30°/km
94 km
85 %
Suunnanmuutoksia 30-60°/km 10 km
 9 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 6 km
6 %

Kuvaus

Kantatie 67 on hyvälaatuinen tie, joka on tärkeä tavarankuljetusten väylä Pohjanmaan rannikon ja sisämaan välillä. Seinäjoelta tie jatkuu valtatienä 19 kohti Uusikaarlepyytä.


Historiaa

Vuonna 1938 nimettiin Kristiinankaupungista Kurikan, Seinäjoen ja Lapuan kautta Uuteenkaarlepyyhyn kulkeva sisämaareitti kantatieksi 67. Tietä uusittiin 1960-luvulta alkaen 1980-luvulle asti valtatietasoiseksi. Tässä yhteydessä vuonna 1971 tien eteläpää oikaistiin Teuvan Perälästä suoraan valtatielle 8 Närpiön Vitbergetiin. Sieltä tie jatkui uutena maantienä 667 Kaskisiin. Perälästä Myrkyn ja Tiukan kautta Kristiinankaupunkiin kulkenut osuus jäi maanteiksi 665 ja 6651; 665 on nykyisin 6650.

Kt67

Kantatie 67 vuonna 1938

Tien pohjoispäässä valtatien 8 oikaisun valmistuttua 1960-luvun lopulla kantatie 67 katkaistiin päättymään uudelle valtatielle Ytterjepossa ja Uusikaarlepyy jäi näin ilman valta- ja kantateitä. Vanha tie sai ensin numeron 7276 ja myöhemmin parannustöiden jälkeen numeron 749.

Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa valtatie 19 siirtyi kokonaan uuteen paikkaan, kun kantatie 64 Jalasjärveltä Seinäjoelle ja kantatie 67 Seinäjoelta Ytterjeppoon muutettiin valtatieksi 19. Tie 64 katosi kokonaan maailmankartalta, koska osuus Seinäjoki-Ylistaro muuttui valtatieksi 18. Kantatien 67 Seinäjoen ja Vitbergetin  välinen osuus säilytti numeronsa ja kantatien numerointia jatkettiin 15 kilometriä Kaskisiin asti muuttaen numero 667 numeroksi 67.


Etusivulle

© Matti Grönroos