Kantatie 73 Kontiolahti-Lieksa-Nurmes, 140 km

Joensuu-Lieksa 98 km
Joensuu-Lieksa-Nurmes 154 km
Joensuu-Juuka-Nurmes 129 km


Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010
Tiekaavio

Kuvaus

Kantatie 73 on Pielisen itäpuolta kiertävä kantatie. Hyvälaatuista kaksikaistaista valtatietasoista tietä.

Historiaa

Vuonna 1938 nimettiin kantatieksi 73  Laatokan Karjalan syrjäkyliä yhdistävä tie Sortavalasta Suistamon kautta Suojärvelle. Tämän kantatien historia jäi lyhyeksi. Karjalan luovutuksessa tie jäi kokonaan luovutetulle alueelle ja numero poistettiin käytöstä.

Kt73

Kantatie 73 vuonna 1938



Vuoden 1938 päätieverkon itäisin piste, kantatie 73 Suojärven asemalla. Yksi tien haaroista johtaa Hyrsylän Mutkaksi kutsutulle alueelle. Matkaa Hyrsylään on kahden lossin kautta 46 km.

Pielisen itäpuolen tiestö ei ollut 1960-luvulle tultaessa mitenkään erityisen mairittelevassa kunnossa. Enon ja Lieksan välillä tie kulki Ahvenisen kohdalta Pielisen eteläpään yli kahdella lossilla, kunnes tie Uimaharjulta pohjoiseen 1950-luvun lopulla valmistui.

Itäpuolen tietä ruvettiin toden teolla uudelleenrakentamaan 1960-luvulla ja tie valmistuikin vuosikymmenen lopulla. Enon Uimaharjuun oli Uimasalmen rautatiesillalle rakennettu kansi maantieliikennettä varten vuonna 1952. Myös Ahvenisen kohdalle oli tehty uusi tie ja komea silta valmistui vuonna 1961, eli Enon ja Lieksan välille syntyi kaksi vaihtoehtoista reittiä; Uimaharjun ja Ahvenisen kautta. Uimasalmeen rakennettiin uudet sillat vuonna 1972.

Tien valmistuttua Nurmekseen asti se numeroitiin kantatieksi 73. Tie alkoi valtatiestä 18 Kontiolahden Uurosta ja se päättyi takaisin valtatiehen 18 Nurmeksen Vanhakylässä. Ahvenisen kautta kulkeva haava sai numerokseen 518.

Kantatien 75 valmistuttua Nurmeksen ja Kuhmon välille 1970-luvun puolessa välissä Nurmeksen kaupungin keskustan ja Vanhakylän välinen osuus muuttui tieksi 75, minkä jälkeen teiden 18 ja 73 oli enää yksi. Nykyisin kantatie on ohjattu kaupungin keskustan sijaan keskustan ohi Nurmesjärven itäpuolta.



Etusivulle

© Matti Grönroos