Kantatie 78 Paltamo-Rovaniemi, 295 km


Kajaani-Rovaniemi 332 km


Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010

Tiekaavio

Kuvaus

Kajaanin ja Rovaniemen välistä kantatiereittiä on markkinoitu "Oikotienä Lappiin", vaikka kyseessä on oikotie vain lähinnä Kajaanin ympäristöstä Rovaniemelle. Helsingistä lähtien reitti on 65 kilometriä pitempi kuin nelostie.

Pudasjärven ja Rovaniemen välillä hyvälaatuista kaksikaistaista tietä. Paltamon ja Pudasjärven välillä laatu jonkin verran vaihtelee. Hiljainen tie, siksi sujuva. Oulun läänin puolella talvihoitoluokassa II, eli hankalammilla keleillä maltti on valttia.



Talvikeliä Rovaniemen ja Ranuan välillä



Puolangan suunnalta

Historiaa

Vuonna 1938 kantatieksi 78 nimettiin Rovaniemen ja Pudasjärven välinen tie.

Tie ei vuosikymmeniin noussut kunnossapitoluokituksessa kovin ylös; vielä vuonna 1970 se oli kokonaan soratietä. 1970-luvun alkupuolella tietä kuitenkin uusittiin ja se sai Ranuan ja Pudasjärven välillä kokonaan uuden linjauksen. Vanha tie kulki pääosin jokivarsia Ranualta Kuhan, Petäjäjärven ja Siuruan kautta Pudasjärvelle, nykyisiä teitä 941, 858, 18824, 18809 ja 855.

Numero 78 sai jatkoa, kun 1970-luvun puolessa välissä maantie Pudasjärven Hirvaskoskelta Puolangan kautta Paltamoon numeroitiin kantatieksi 78.

Rovaniemellä tie siirtyi vanhalta Ounaskosken yhdistetyltä maantie- ja rautatiesillalle uudellen reitille, kun Kemijoen ylittävä 320 metriä pitkä Jätkänkynttilä-silta avattiin liikenteelle syyskussa 1989. Silta on Suomen maanteiden ensimmäinen vinoköysisilta. Silta sai seuraavana vuonna vuoden rakennusinsinöörityön palkinnon. Sittemmin vinoköysisillasta on tullut varsin suosittu pitkien siltojen rakenneratkaisu.



Jätkänkynttilä


Etusivulle

© Matti Grönroos