Kantatie 93 Palojoensuu-Hetta-Kivilompolo (raja), 63 km

- raja - Hetta-Alta 209 km

- raja - Hetta-Kautokeino 80 km



Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010
Tiekaavio

Vaihtoehtoisia reittejä

Päätepisteet
Kautta
Tiet
Matka
Hetta-Ivalo


Kautokeino(Norja)-Karasjok(Norja)-Karigasniemi
- raja -  - raja - 363
Muonio-Kittilä-Sodankylä   400
Hetta-Utsjoki


Kautokeino(Norja)-Karasjok(Norja) - raja -   - raja - 320
Muonio-Sirkka-Pokka-Inari
435
Tromssa-Kirkkoniemi


Kilpisjärvi- Hetta- Kautokeino(Norja)- Karasjok(Norja)- Karigasniemi- Kaamanen- Näätämö
- raja - - raja -  - raja -   - raja -   810
Skibotn-Alta-Lakselv-Karasjok-Tana Bru
980

Kuvaus

Kantatie 93 kulkee Käsivarren tyven poikki Ruotsin vastaiselta rajalta Norjan rajalle Kivilompoloon. Tie jatkuu Norjan puolella Kautokeinoon ja sieltä Jäämeren rantaan Altaan. Kautokeinon pohjoispuolelta haarautuva riksveg 92 vie itään Karasjoelle, josta on yhteys E6-tietä Tenojoen pohjoisrantaa Utsjoen suuntaan ja 92-tietä Karigasniemelle ja Ivalon suuntaan. Hetasta Utsjoelle on Norjan kautta matkaa 320 km, kun lyhin reitti Suomen tieverkkoa  Muonion, Pokan ja Inarin kautta on pituudeltaan 435 km.

Tie on varsin vilkas matkailutie ja myös Pohjoiseen Norjaan Suomesta ja Ruotsista suuntautuvan tavaraliikenteen tärkeä reitti.



Tunturiylänköä Norjan rajan tuntumassa

Ruotsin valtatien 45 muututtua vuonna 2006 eurooppatieksi E45 Göteborgin ja Kaaresuvannon välillä ovat lähinnä seudun kunnat esittäneet E45:n jatkamista Altaan reittiä Kaaresuvanto-Enontekiö-Kautokeino-Alta. Liikenne- ja viestintäministeriö ei ole lämmennyt ajatukselle.

Historiaa

Tornionjokivarren tie ulottui Enontekiön Palojoensuulle ja edelleen Hettaan asti vuonna 1905. Hetasta oli vuosisatainen kauppareitti Kautokeinoon ja Altan Bossekopiin. Reitti Hetasta Kautokeinoon rakennettiin maantieksi 1961-1963.  Maantie Palojoensuusta Kivilompoloon oli numeroltaan 958 vuoteen 1996, jolloin tie muutettiin kantatieksi 93. Numero on sama kuin Norjan puolella on käytössä.


Etusivulle

© Matti Grönroos