Seututie 103 Vuosaaren satamatie, 2,5 km

Mt103

Kuvaus

Helsingin Vuosaareen rakenteilla olevan suursataman liikenneyhteydet ovat nekin superlatiivitasoa. Rautatie kulkee Vuosaaresta pääradalle Savioon pääosin tunneleissa. Pisin tunneli on pituudeltaan 13,5 kilometriä, eli ehdottomasti maan pisin rautatietunneli.

Sataman tieyhteydeksi rakennetaan Kehä III:n jatkeeksi nelikaistainen Vuosaaren Satamatie, seututie 103. Tie ei ole pituudeltaan pilattu, mutta mainitsemisen arvoisen siitä tekee se, että se kulkee 1,6 kilometrin matkan tunnelissa. Tunneli on kaksiputkinen, eli vastakkaiset ajosuunnat kulkevat eri putkissa. Tien avautuessa liikenteelle tunnelit ovat Suomen pisimmät maantietunnelit. Tätä ykkössijaa tie saa pitää hallussaan kuitenkin vain vuoden ajan, koska loppuvuodesta 2008 liikenteelle avautuvalla valtatien 1 moottoritieosuudella Lohja-Muurla on 2,2 kilometriä pitkä Karnaisten tunneli.



Ohjausjärjestelmään kuuluvat mm. infotaulu Kehä III:lla ja vaihtuvat tienviitat



Tunnelin ollessa suljettu liikenne ohjataan seututien 170 kautta



Tunneleiden suu kohti Vuosaarta ajettaessa. Rinnalla rautatietunneli.



Tunneli sukeltaa noin 30 metriä ja on syvimmältä kohdaltaan 25 metriä merenpinnan alapuolella. Maantietunneli kulkee rautatietunnelin alitse.


Etusivulle

© Matti Grönroos