Tunnelit

Maantietunneleita Suomessa on verraten vähän. Tunneleita on pidetty riskialttiina ja niiden rakentaminen on kallista. Lisäksi maan pinnanmuodot ovat yleensä mahdollistanut esteen kiertäminen, ellei kallioleikkaus ole ollut järkevä ratkaisu.

Maantieverkon ensimmäinen tunneli valmistui Ahvenanmaalle vuonna 1980 Färjsudin sillan uusinnan yhteydessä. Manner-Suomessa ensimmäinen maantietunneli valmistui vasta vuonna 1989 Naantaliin. Sen jälkeen tunneleita on rakennettu useita.

Nimi
Pituus m
Valmistunut
Sijainti
Putkia
Huomautuksia
Färjsundin tunneli
51
1980
Vt2 (Ahvenanmaa) Godby
1

Kuparivuoren tunneli
323
1989
Mt189 Naantali
1

Fiskarsin tunneli
145
1993
Mt104 Pohja-Fiskars
1

Karkunvuoren tunneli 180
1994
Vt9/Kt60 Tampereen kehätie
2
Putket eri korkeudella
Hiidenkallion tunneli
495
2000
Mt102 Kehä II Espoo
1
Tilanvaraus toista putkea varten. Tunnelista haarautuu yksikaistainen poistumisramppi
Isokylän tunneli
435
2003
Vt1 Salo liittymäväli 13-15
2

Vuosaaren tunneli
1520
2007
Mt103 Vuosaaren satamatie Helsinki
2
Alittaa Porvarinlahden, alin syvyys 25 metriä merenpinnan alapuolella
Hepomäen tunneli
250 2008
Vt1 Salo liittymäväli 16-17
2

Lakiamäen tunneli
480 2008
Vt1 Salo liittymäväli 16-17
2

Tervakorven tunneli
575
2009
Vt1 Nummi-Pusula liittymäväli 21-22
2

Pitkämäen tunneli
620
2009
Vt1 Lohja, Nummi-Pusula liittymäväli 21-22
2

Orosmäen tunneli
645
2009
Vt1 Lohja liittymäväli 21-22
2

Karnaisten tunneli
2230
2009
Vt1 Lohja liittymäväli 21-22
2
Maan pisin maantietunneli
Lehmihaan tunneli
265
2009
Vt1 Lohja liittymäväli 21-22
2

Mestarintunneli
500
2011
Mt101 Kehä I Leppävaara
2
4+4 kaistaa
Markkinamäen tunneli
470
2014
Vt7 Loviisa liittymäväli 68-69
2

Husulan tunneli
500
2014
Vt7 Hamina liittymäväli 82-83
2

Kolsilan tunneli
150
2014
Vt7 Hamina liittymäväli 83-84
2


Maantieverkon tunnelit

Kaupunkien katuverkkoon on myös rakennettu jonkin verran tunneleita:
Lisäksi kaupungeissa on pysäköintiluoliin ja vastaaviin paikkoihin johtavia tunneleita ja vain viranomaiskäyttössä olevia tunneleita. Lisäksi usein tunneleiksi saatetaan kutsua rautateiden alituksia, jotka kuitenkin yleensä ovat leveitä siltoja.


Etusivulle

© Matti Grönroos