Valtatie 12 Kouvola-Lahti-Tampere-Rauma, 339 km



Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010

Geometriaa

Tien mutkaisuusprofiili: (Mikä se on?)

Suunnanmuutoksia alle 30°/km
252 km
78 %
Suunnanmuutoksia 30-60°/km 53 km
16 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 19 km
6 %


Vaihtoehtoisia reittejä

Päätepisteet
Kautta
Tiet
Matka
Kouvola-Rauma


Lahti-Tampere
  342
Lahti-Hämeenlinna-Forssa
332
Lahti-Mäntsälä-Hyvinkää-Forssa
358
Tampere-Rauma


Huittinen
142
Pori
  157
Helsinki-Rauma


Forssa-Huittinen
247
Turku
257
Forssa-Jokioinen-Loimaa-Säkylä
256

Kuvaus

Kouvolasta Lahden ja Tampereen kautta Raumalle kulkeva valtatie 12 on eteläisen Suomen tärkeitä poikittaisreittejä. Moottoriliikennetietä Kouvolan länsipuolella, Lahden Joutjärven ja Nastolan Uudenkylän välillä sekä Tampereen Alasenjärven ja Kangasalan Huutijärven välillä. Moottoritietä Tampere-Nokia. Muuten kaksikaistaista tietä. Varsinkin Tampereen ja Lahden välillä verraten paljon 80 km/h nopeusrajoituksia.



Vammalan ja Nokian välinen osuus on valtatiereitiksi poikkeuksellisen mäkinen. Kuvassa jyrkät Sarkolan mäet. Korkeusero noin 60 metriä, jyrkkyys 7%.



Tie kantahämäläisessä maisemassa



Lahden ja Nastolan välistä moottoriliikennetieosuutta

Historiaa

Nykyinen valtatie 12 syntyi vuoden 1996 numerointiuudistuksessa, kun Tampereen ja Kouvolan välinen valtatie 12, Kantatien 41 Tampereen ja Huittisten välinen osuus ja Huittisten ja Rauman välinen kantatie 42 yhdistettiin valtatieksi 12.

Vuonna 1938 valtatieksi 12 nimetty Tampereen ja  Kouvolan välinen reitti oli ajan tapaan mutkainen ja kapea soratie. Se kulki varsin tarkasti nykyisen tien linjausta, enintään muutaman kilometrin etäisyydellä siitä. Reitti kulki kylien ja kirkonkylien kautta. Tampereelta Kangasalan Huutijärvelle reitti oli yhteinen valtateiden 3 ja 9 kanssa ja Pälkäneen Kyllöön kolmostien kanssa.

Tiestön uusimisohjelmassa reitti ei ollut ensimmäisten joukossa. 1960-luvulle asti tie oli "alkuperäisessä kunnossaan" ja uusi tie valmistui pääosin 1960-luvun loppupuolella; Pälkäneen ja Kangasalan Kaivannon välillä vasta 1970-luvun puolella. Koska tie rakennettiin suurelta osin lähelle vanhaa tienlinjaa, alkuperäinen tie on jäljellä lähinnä suurena määränä paikallis- ja yksityisteiden lyhyitä palasia. Merkittävin poikkeus tähän on Pälkäneen kirkonkylän ja Kaivannon välinen toistakymmentä kilometriä pitkä kunnostettu osuus, nykyinen paikallistie 13982.

Tampereen ja Kangasalan välillä tie kulki Kalevankankaan ja Messukylän kautta Kaukajärven ja Vatialan ohitse Kangasalan kirkolle. Osa liikenteestä oli poistunut kolmostien siirryttyä Valkeakosken kautta kulkevalle reitille 1960-luvun alkupuolella ja valtatien 9 oikaisun jälkeen. Reitti oli kuitenkin hidas ja helposti ruuhkautuva. Kangasalan eteläpuolelle valmistui taajaman ohittava moottoriliikennetie jo 1970-luvulla, mutta osuus Kangasalan Suoraman ja Tampereen Alasjärven välille vasta vuonna 1988. Vanha tie sai numeron 339.

Vuonna 1996 Tampereen ja Huittisten välinen osuus muuttui kantatiestä 41 valtatieksi 12 oltuaan aiemmin valtatie 9. Historiasta tarkemmin valtatien 9 kohdalla.

Rauman ja Huittisten välistä tietä rakennettiin 1950- ja 1960-luvuilla. Vuosikymmenten vaihteessa valmista oli välillä Rauma-Lappi ja Eura-Huittinen. Tie on 1970-luvun taitteen tienoilla nimetty kantatieksi 42 ja vuonna 1996 valtatieksi 12.



Valtatietä 12 Pälkäneen kohdalla


Etusivulle

© Matti Grönroos