Valtatie 16
Valtatie 16 Ylistaro-Kyyjärvi 106 km |
Vaasa-Kyyjärvi | 159 km | |
Vaasa-Jyväskylä | 285 km | |
Vaasa-Kuopio | 371 km | |
Vaasa-Nurmes | 453 km |
Sisällysluettelo
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Geometriaa
Tien Mutkaisuusprofiili
'
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 199 km | 91 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 9 km | 8 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 1 km | 1 % |
Vaihtoehtoisia reittejä
Päätepisteet | Kautta | Tiet | Matka |
Lapua-Kyyjärvi-Saarijärvi | 285 | ||
Seinäjoki-Alavus-Ähtäri-Petäjävesi | 271 | ||
Lapua-Viitasaari-Siilinjärvi | 371 | ||
Lapua-Kyyjärvi-Äänekoski-Suonenjoki | 397 | ||
Lapua-Kyyjärvi-Jyväskylä | 432 | ||
Kokkola-Nivala-Iisalmi | 430 | ||
Lapua-Viitasaari-Siilinjärvi | 453 | ||
Kokkola-Nivala-Iisalmi | 454 | ||
Lapua-Kyyjärvi-Viitasaari-Kärsämäki | 457 | ||
Kokkola-Nivala-Kärsämäki | 367 | ||
Kokkola-Kajaani | 469 | ||
Kokkola-Nivala-Iisalmi-Nurmes | 533 | ||
Lapua-Viitasaari-Siilinjärvi-Nurmes | 532 | ||
Lapua-Kyyjärvi-Jyväskylä | 535 | ||
Lapua-Viitasaari-Siilinjärvi | 488 |
Kuvaus
Valtatie 16 on Etelä-Pohjanmaata itä-länsisuunnassa halkova reitti. Alun pitäen se on ollut Vaasan ja Jyväskylän välinen valtatiestä 13 haarautuva reitti. Kantatien 77 valmistuminen synnytti lähes koko maan poikki kulkevan hyvätasoisen reitin Vaasasta Viitasaaren ja Siilinjärven kautta Nurmekseen.
Tie on varsin suoraa ja sujuvaa kaksikaistaista valtatietä. Valtatie 18
Alavuden, Ähtärin ja Petäjäveden kautta Vaasasta Jyväskylään on 14
kilometriä lyhyempi kuin reitti valtateitä 16 ja 13, mutta osin
laadullisesti selvästi huonompi.
Historiaa
Nykyinen valtatie seuraa jotakuinkin uskollisesti vuonna 1938 määrättyä valtatien 16 linjaa. Tie on uudelleen rakennettu pääosin 1950- ja 1960-lukujen taitteessa, Lapuan ja Kyyjärven tienoilla myöhemmin. Numerointi alkoi alun perin Vaasasta ja on myöhemmin siirretty alkamaan Ylistarosta, jossa tie haarautuu valtatiestä 18.
Vuonna 1962 tehtiin töitä Isokyrössä. Tielinjalta löytyi Ritalassa suuri rahakätkö, jossa oli 66 kappaletta vuosien 1716-1733 plooturahoja: 51 kappaletta kolmen kilon painoisia neljän taalarin "kolikoita" ja 15 kappaletta puolen kilon painoisia kahden taalarin rahoja.