Valtatie 16

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun


16

Valtatie 16 Ylistaro-Kyyjärvi 106 km


Vaasa-Kyyjärvi 18 16 159 km
Vaasa-Jyväskylä 18 16 13 285 km
Vaasa-Kuopio 18 16 77 5 371 km
Vaasa-Nurmes 18 16 77 75 453 km

Pohjakartta Maanmittauslaitos

'

Tiekuvaus_0016.png

Geometriaa

Tien Mutkaisuusprofiili

'

Suunnanmuutoksia alle 30°/km 199 km 91 %
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km 9 km 8 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 1 km 1 %

Border

Vaihtoehtoisia reittejä

Päätepisteet Kautta Tiet Matka
Vaasa-Jyväskylä
Lapua-Kyyjärvi-Saarijärvi 18 16 13 285
Seinäjoki-Alavus-Ähtäri-Petäjävesi 18 271
Vaasa-Kuopio
Lapua-Viitasaari-Siilinjärvi 18 16 77 5 371
Lapua-Kyyjärvi-Äänekoski-Suonenjoki 18 16 13 69 9 397
Lapua-Kyyjärvi-Jyväskylä 18 16 13 9 432
Kokkola-Nivala-Iisalmi 8 28 27 18 430
Vaasa-Nurmes
Lapua-Viitasaari-Siilinjärvi 18 16 77 75 453
Kokkola-Nivala-Iisalmi 8 28 27 87 75 454
Vaasa-Kajaani
Lapua-Kyyjärvi-Viitasaari-Kärsämäki 18 16 77 4 28 457
Kokkola-Nivala-Kärsämäki 8 28 367
Vaasa-Kuhmo
Kokkola-Kajaani 8 28 6 76 469
Kokkola-Nivala-Iisalmi-Nurmes 8 28 27 87 75 533
Lapua-Viitasaari-Siilinjärvi-Nurmes 18 16 77 75 532
Vaasa-Joensuu
Lapua-Kyyjärvi-Jyväskylä 18 16 13 23 535
Lapua-Viitasaari-Siilinjärvi 18 16 77 5 9 488

Kuvaus

Valtatie 16 on Etelä-Pohjanmaata itä-länsisuunnassa halkova reitti. Alun pitäen se on ollut Vaasan ja Jyväskylän välinen valtatiestä 13 haarautuva reitti. Kantatien 77 valmistuminen synnytti lähes koko maan poikki kulkevan hyvätasoisen reitin Vaasasta Viitasaaren ja Siilinjärven kautta Nurmekseen.


Tie on varsin suoraa ja sujuvaa kaksikaistaista valtatietä. Valtatie 18 Alavuden, Ähtärin ja Petäjäveden kautta Vaasasta Jyväskylään on 14 kilometriä lyhyempi kuin reitti valtateitä 16 ja 13, mutta osin laadullisesti selvästi huonompi.

Suoraa metsäosuutta Alajärvellä


Historiaa

Nykyinen valtatie seuraa jotakuinkin uskollisesti vuonna 1938 määrättyä valtatien 16 linjaa. Tie on uudelleen rakennettu pääosin 1950- ja 1960-lukujen taitteessa, Lapuan ja Kyyjärven tienoilla myöhemmin. Numerointi alkoi alun perin Vaasasta ja on myöhemmin siirretty alkamaan Ylistarosta, jossa tie haarautuu valtatiestä 18.

Vuonna 1962 tehtiin töitä Isokyrössä. Tielinjalta löytyi Ritalassa suuri rahakätkö, jossa oli 66 kappaletta vuosien 1716-1733 plooturahoja: 51 kappaletta kolmen kilon painoisia neljän taalarin "kolikoita" ja 15 kappaletta puolen kilon painoisia kahden taalarin rahoja.