Valtatie 19 Jalasjärvi-Ytterjeppo, 129 km

   Jalasjärvi-Uusikaarlepyy 139 km

Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010

Geometriaa

Tien mutkaisuusprofiili: (Mikä se on?)

Suunnanmuutoksia alle 30°/km
104 km
86 %
Suunnanmuutoksia 30-60°/km 13 km
 11 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 4 km
3 %

Kuvaus

Valtatie 19 on merkittävä väylä, joka välittää liikennettä etelän ja Vaasan pohjoispuolisen Pohjanmaan välillä. Hyväkuntoista tietä, jonka hidasteena on reitti Seinäjoen kaupungin keskustan halki.

Tie Uusikaarlepyyhyn on numeroltaan 749.



Seinäjoen pohjoispuolella tie halkoo lakeuksia

Historiaa

Vuonna 1938 valtatieksi 19 nimettiin Iisalmen ja Piippolan välinen tie. Tie yhtyi Piippolassa nelostiehen, eli kyseessä oli Pohjoisen Savon ja Oulun välinen reitti. Nelostien oikaisun jälkeen ryhtymäkohta siirty Pulkkilaan. Tämä reitti oli valtatienä vuoteen 1996 asti,.jolloin numerointiuudistuksessa tie muuttui kantatieksi 88.


Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010

Valtatie 19 vuosina 1938-1996

Vuonna 1938 nimettiin Kristiinankaupungista Kurikan, Seinäjoen ja Lapuan kautta Uusikaarlepyyhyn kulkeva sisämaareitti kantatieksi 67. Tämä uusittiin 1980-luvulle tultaessa valtatietasoiseksi.  1980-luvun alkupuolelle asti päätiereitti etelästä Seinäjoelle kulki Kurikan kautta valtatietä 3 ja kantatietä 67. Jalasjärven ja Seinäjoen välillä rakennettiin uusi matkaa 15 kilometriä lyhentänyt tie 1970- ja 1980-luvulla. Tämän valmistuttua tie Jalasjärvi-Seinäjoki-Ylistaro nimettiin kantatieksi 64.

Valtatien 8 oikaisun valmistuttua 1960-luvun lopulla kantatie 67 katkaistiin päättymään uudelle valtatielle Ytterjepossa ja Uusikaarlepyy jäi näin ilman valta- ja kantateitä.

Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa valtatie 19 siirtyi kokonaan uuteen paikkaan, kun kantatie 64 Jalasjärveltä Seinäjoelle ja kantatie 67 Seinäjoelta Ytterjeppoon muutettiin valtatieksi 19. Tie 64 katosi kokonaan maailmankartalta, koska osuus Seinäjoki-Ylistaro muuttui valtatieksi 18. Kantatien 67 Seinäjoen länsipuoleinen osuus säilytti numeronsa.



Etusivulle

© Matti Grönroos