Valtatie 2 Palojärvi(Vihti)-Mäntyluoto(Pori), 227 km


Helsinki-Palojärvi-Pori  
  242 km


Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:4.500.000 2010


Geometriaa

Tien mutkaisuusprofiili: (Mikä se on?)

Suunnanmuutoksia alle 30°/km
198 km
89 %
Suunnanmuutoksia 30-60°/km 23 km
10 %
Suunnanmuutoksia yli 60°/km 3 km
1 %



Kuvaus


Valtatie 2 alkaa nykyisin Vihdin Palojärveltä haarautuen valtatiestä 1. Tie on pääosin rakennettu 1950- ja 1960-luvun taitteen molemmin puolin eikä se profiililtaan täysin vastaa nykyajan tarpeita. Mitään peruskorjausta ei tielle ole odotettavissa, vaan vuoden 2008 loppuun mennessä on tehty yksittäisissä kohteissa parannuksia, kuten ohituskaistoja, risteyksien uudelleenkanavointeja ja nelikaistaistaminen Palojärven ja Nummelan välillä.



Karkkilan ja Forssan välistä osuutta



Forssan ja Humppilan välinen osuus on suora, mutta mäkinen. Vanhanaikainen profiili aiheuttaa näkemäkatveita.



Ohituskaistatyömaata Nummi-Pusulassa kesällä 2007



Tien alkupään nelikaistaista osuutta Vihdin Palojärven ja Nummelan välillä

Historiaa

Vuonna 1938 valtatieksi 2 nimettiin reitti Helsingistä Nummen Saukkolan, Pusulan, Someron, Jokioisten, Ypäjän, Loimaan, Alastaron ja Huittisten kautta Poriin. Tie kulki yhdessä valtateiden 1 ja 3 kanssa Helsingin Pitäjänmäelle ja valtatien 1 kanssa Nummelle. Osuus Nummi-Somero kulki nykyisiä teitä 125 ja 280, osuus Somero-Loimaa teitä 52 ja 213 ja osuus Loimaa-Huittinen teitä  213, 2101 ja 41. Yhteydet Helsingistä Forssaan kulkivat kolmostietä Lopelle, josta kantatietä 54 Tammelan ylängölle Hämeen härkätietä ja Tammelaan Portaasta Forssaan.


Helsinki
Nummi 72 Nummi
Somero 114 42 Somero
Loimaa 168 96 54 Loimaa
Huittinen 220 148 106 52 Huittinen
Pori 291 219 177 123 71

Vuoden 1938 linjauksen mukainen etäisyystaulukko

1950- ja 1960-luvuilla valmistui kokonaan uusi kakkostie reitille Helsinki-Hämeenkylä-Karkkila-Forssa-Huittinen-Pori.

Tien alkuosuus varsinkin Espoon ja Vihdin alueilla kulki vaikean maaston läpi ja oli hyvin mutkainen, mäkinen ja kapea juuri vailla ohitusmahdollisuuksia. Valtatien 1 moottoritien rakentamisen yhteydessä 1970-luvun lopulla rakennettiin 21 kilometriä uutta tietä Vihdin Palojärven ja Olkkalan väliin. Kakkostien linjaus siirrettiin tälle selvästi paremmalle reitille, vaikka reitti onkin 7 kilometriä pitempi kuin alkuperäinen. Lisäksi myöhemmin Olkkalan ja Karkkilan väliin rakennettiin kaksi ohituskaistaparia pullonkaulaksi jäänyttä osuutta parantamaan. Vanha osuus Helsingin Ruskeasuolta Vihdin Olkkalaan on nykyisin seututie 120. Se on nelikaistaistettu Kehä III:lle asti ja siitä Olkkalaan se on osapuilleen alkuperäisessä asussaan.

Vuoden 1996 numerointiuudistuksessa seututie 265 Porista Mäntyluodon satamaan numeroitiin valtatieksi 2.


Karttapohja Maanmittauslaitos Yleiskartta 1:1.000.000 2010

Valtatie 2:n vanhat linjaukset vuodelta 1938 (musta) ja 1950-1960-luvuilta (sininen)



Valtateiden 1 ja 2 haarautumiskohta Nummen Saukkolassa



Etusivulle

© Matti Grönroos