Ero sivun ”Orivesi-Uusikaarlepyy” versioiden välillä
p (→Orivesi-Uusikaarlepyy: Typo) |
p (→Orivesi-Uusikaarlepyy: Typo) |
||
Rivi 7: | Rivi 7: | ||
{{Kuva|Muinais_Orivesi-Nykaabi.jpg|Orivesi-Uusikaarlepyy}} | {{Kuva|Muinais_Orivesi-Nykaabi.jpg|Orivesi-Uusikaarlepyy}} | ||
− | Koska jo 1600-luvun alkupuolella oli dokumentteja Messukylän-Teiskon-Ruoveden tiestä, uusi tie | + | Koska jo 1600-luvun alkupuolella oli dokumentteja Messukylän-Teiskon-Ruoveden tiestä, uusi tie synnytti vaihtoehtoisen reitin Tampereelta Pohjanmaan rannikolle. |
Vuosisadan loppupuolella orivetiset ryhtyivät kaupoille. Orivesi ilmoitti vuonna 1682, että pitäjän talonpojat rakentavat maantien Orivedeltä Ruovedelle sillä edellytyksellä, että Juupajokiset ottavat sen hoitaakseen. Näin syntyi nykyinen {{Kt|66}} Orivedeltä Lapualle. Lapuan ja Uudenkaarlepyyn välinen reitti on nykyisin {{Vt|19|valtatietä 19}} ja {{St|749|seututietä 749}}. Messukylän-Teiskon-Ruoveden reitti on {{St|338}}. | Vuosisadan loppupuolella orivetiset ryhtyivät kaupoille. Orivesi ilmoitti vuonna 1682, että pitäjän talonpojat rakentavat maantien Orivedeltä Ruovedelle sillä edellytyksellä, että Juupajokiset ottavat sen hoitaakseen. Näin syntyi nykyinen {{Kt|66}} Orivedeltä Lapualle. Lapuan ja Uudenkaarlepyyn välinen reitti on nykyisin {{Vt|19|valtatietä 19}} ja {{St|749|seututietä 749}}. Messukylän-Teiskon-Ruoveden reitti on {{St|338}}. | ||
{{Kuva|Muinais_66_Alavus.png|Suomen tiekartta 1940. Valtatie- ja kantatienumerointi ei vielä näy kartassa.}} | {{Kuva|Muinais_66_Alavus.png|Suomen tiekartta 1940. Valtatie- ja kantatienumerointi ei vielä näy kartassa.}} |
Nykyinen versio 17. lokakuuta 2024 kello 08.37
Orivesi-Uusikaarlepyy
Oriveden ja Uudenkaarlepyyn välinen tie on yksi pitkistä muinaisteistä.Kuningas Kustaa II Aadolf määräsi perustettavaksi Lapuanjoen suuhun Uudenkaarlepyyn kaupungin vuonna 1617 ja kaupunkioikeudet uusi kaupunki sai vuonna 1620. Kaupungin kauppapiiriä oli koko Lapuanjokivarsi ja se laajeni Suomenselän vedenjakajan taakse Ruovedelle saakka. Tästä syntyi tarve rakentaa tie, ja urakkaan määrättiin lapualaiset talonpojat. Tästä komennosta syntyi erimielisyyttä, jotka ratkottiin käräjillä asti. Suomenselältä Ruovedelle urakka oli ruovetisten vastuulla. Tietä rakennettiin kymmeniä vuosia ja vasta vuonna 1695 oli valmista.
Koska jo 1600-luvun alkupuolella oli dokumentteja Messukylän-Teiskon-Ruoveden tiestä, uusi tie synnytti vaihtoehtoisen reitin Tampereelta Pohjanmaan rannikolle.
Vuosisadan loppupuolella orivetiset ryhtyivät kaupoille. Orivesi ilmoitti vuonna 1682, että pitäjän talonpojat rakentavat maantien Orivedeltä Ruovedelle sillä edellytyksellä, että Juupajokiset ottavat sen hoitaakseen. Näin syntyi nykyinen kantatie 66 Orivedeltä Lapualle. Lapuan ja Uudenkaarlepyyn välinen reitti on nykyisin valtatietä 19 ja seututietä 749. Messukylän-Teiskon-Ruoveden reitti on seututie 338.