Seututie 368

Kohteesta Tiet
Loikkaa: valikkoon, hakuun


368

Seututie 368 Valkeala-Mäntyharju-Uutela, 80 km



Pohjakartta Maanmittauslaitos

Reittikartta

Tiekuvaus 0368.png

Kuvaus

Valkealan ja Mäntyharjun kautta viitostielle Uutelaan kulkeva seututie 368 halkoo Kymenlaakson ja Etelä-Savon välistä metsäistä ja järvien rikkomaa harvaan asuttua seutua. Tie on varsin hyväkuntoinen, jos kohta ei kuitenkaan päätietasoinen. Kiireettömälle matkaajalle se on erinomainen vaihtoehtoreitti Kouvolan ja Mikkelin välillä. Tie kulkee Repoveden kansallispuiston länsireunaa.

Sisemmältä Salpausselältä tie laskeutuu yllättävänkin jyrkästi Kymenlaakson tasankomaille.
Repoveden ja Vuohijärven välisellä niemellä tie on suoraa.
Voikoskella tie kulkee Oy Woikoski Ab:n kaasutehtaan alueen halki.

Historiaa

Tie on saanut nykymuotonsa 1980- ja 1990-luvun taitteessa. Alun perin tie 368 kulki Valkealasta Selänpäähän. Tie 416 kulki Jaalasta Mäntyharjun kautta Uutelaan. Vuohijärven ja Voikosken välillä ei ollut maantieyhteyttä lainkaan.

Tilaisuus ensimmäisen yhtenäisen tien rakentamiseen syntyi, kun Savon radan oikaisut Vuohijärven ja Repoveden välisellä niemellä valmistuivat 1960-luvun loppupuolella. Hillosensalmelle rakennettiin uusi rautatiesilta ja vanha silta muutettiin maantiesillaksi. Tällöin rakennettiin järvien väliselle niemelle paikallistie Vuohijärveltä Hillosensalmelle ja siitä eteenpäin Voikoskelle yksityistie. Tiet valmistuivat vuonna 1969 ja tällöin nykyinen Orilammen maja sai ensimmäisen maantieyhteytensä.

Hillosensalmen seutu vuonna 1965
Hillosensalmen seutu vuonna 2018

Voikosken ja Mäntyharjun välinen tieyhteys teki pitkän kierroksen länteen. Tämä oikaistiin 1980- ja 1990-lukujen taitteessa rakentamalla kokonaan uusi tieosuus Voikosken länsipuolelta Virransalmelle. Tämän valmistuttua tien 368 numerointi on ulotettu yhtenäisenä Uutelaan. Tien 416 jäljelle jäänyt osuus Virransalmelta Jaalaan on saanut numeron 4164.

Voikosken-Virransalmen seutu vuonna 1980
Voikosken-Virransalmen seutu vuonna 2018

Tie ylittää Mäntyharjun reitin Virransalmessa. Salmessa on ollut lossi ainakin jo 1850-luvulla. Sen korvaamisesta sillalla on aikoinaan käyty suurta riitaa useita kertoja. Lokakuussa 1927 pirtukuormaa kuljettanut auto ajoi puomien läpi veteen ja paikallinen nimismies pääsi takavarikoimaan 370 litraa pirtua. Syyskuussa 1930 lossirannassa ajoi virtaan viiden miehen seurue, josta yksikään ei selvinnyt. Vuonna 1936 lossi pääsi karkuun linja-auto kyydissään, mutta tässä ei sattunut henkilövahinkoja. Onnettomuuksien takia salmeen päätettiin rakentaa silta, joka valmistui vuonna 1937. Silta jäi sivuun maantiestä vuonna 1985 uuden sillan valmistuttua ja vuonna 1990 se julistettiin museosillaksi.

Virransalmen museosilta vuonna 2017. Ei tuon hoitoon ole ilmeisesti juuri panostettu.