Ero sivun ”Kantatie 58” versioiden välillä
(→Kangasala-Kärsämäki: Orivesi-Mänttä) |
(Videot Kangasala-Keuruu) |
||
Rivi 40: | Rivi 40: | ||
* Reisjärven Köyhänperällä | * Reisjärven Köyhänperällä | ||
* Haapajärvellä | * Haapajärvellä | ||
+ | |||
+ | === Tuulilasivideoita === | ||
+ | |||
+ | {{Vimeo750|1019972120|Kangasala-Orivesi}} | ||
+ | |||
+ | {{Vimeo750|1020359926|Orivesi-Keuruu}} | ||
+ | |||
+ | {{Vimeo750|1024862113|Keuruu-Karstula}} | ||
=== Historiaa === | === Historiaa === |
Nykyinen versio 31. lokakuuta 2024 kello 07.58
Kantatie 58 Kangasala-Kärsämäki, 384 km |
Sisällysluettelo
Pohjakartta Maanmittauslaitos
Geometriaa
Tien Mutkaisuusprofiili
Tieosuus Kangasala-Orivesi
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 14 km | 40 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 11 km | 32 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 10 km | 28 % |
Tieosuus Orivesi-Keuruu-Multia (Vt18)
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 51 km | 53 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 40 km | 38 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 8 km | 9 % |
Tieosuus Väätäiskylä (Vt18) -Karstula-Kinnula
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 40 km | 36 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 38 km | 34 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 34 km | 30 % |
Tieosuus Kinnula-Lestijärvi-Haapajärvi-Kärsämäki
Suunnanmuutoksia alle 30°/km | 48 km | 43 % |
Suunnanmuutoksia alle 30°-60°/km | 42 km | 37 % |
Suunnanmuutoksia yli 60°/km | 23 km | 20 % |
Kuvaus
Kantatie 58 on Suomen ehdottomasti pisin kantatie, lähes 100 kilometriä pitempi kuin Rovaniemen ja Paltamon välinen 295 kilometrin mittainen kantatie 78. Tie on koottu maanteistä ja sen laatu vaihtelee reilusti. Väli Orivesi-Keuruu on valtatietasoinen.
Tiellä on toinenkin Suomen ennätys: Sen reitti kääntyy peräti 13 kertaa
- Huutijärvellä Kangasalla
- Keuruulla kahdesti
- Multialla kahdesti
- Karstulassa kahdesti
- Kivijärvellä
- Kinnulassa
- Lestijärvellä
- Reisjärvellä
- Reisjärven Köyhänperällä
- Haapajärvellä
Tuulilasivideoita
Kangasala-Orivesi |
Orivesi-Keuruu |
Keuruu-Karstula |
Historiaa
Lahti-Padasjoki
Ensimmäinen kantatie 58 sijoitettiin vuonna 1938 Lahden ja Padasjoen välille. Nelostie kulki tuolloin Helsingistä Hyvinkään ja Lammin kautta Padasjoelle. Helsingin ja Lahden välisen valtatien valmistuttua nelostie siirtyi reitille Helsinki-Lahti-Jämsä ja kantatien numero 58 poistui käytöstä.
Kangasala-Kärsämäki
Oriveden ja Keuruun välistä tietä ruvettiin rakentamaan 1960-luvulla ja se valmistui 1960- ja 1970-lukujen taitteessa. Vuodesta 1961 alkaen rakennettu osuus Orivesi-Mänttä otettiin käyttöön marraskuussa 1966 joskin hieman keskeneräisenä. Valmistuttuaan tie oli numeroltaan 341. Kantatieksi se korotettiin vuonna 1977 ja sai numeron 58, joka siis otettiin uudelleen käyttöön.
Vuonna 1994 julkistettu numerointisuunnitelma sisälsi uuden kantatiereitin 58, joka ulottui Kangasalta Kärsämäelle. Numerointia ei kuitenkaan muutettu vielä vuonna 1996 muiden teiden tapaan kuin Keuruun ja Karstulan välillä, vaan jonkin verran myöhemmin. Syitä ei ole kerrottu, mutta epäilys on kohdistunut uuden kantatien paikoin kyseenalaiseen laatuun. Numerointi tehtiin suurimmalta osalta 1990-luvun lopulla, mutta loppuun se saatettiin vasta 2000-luvun alkupuolella.
Kantatie 58 muodostettiin seuraavista teistä pääosin numerointi muuttamalla:
- 324 Kangasala-Orivesi (entinen 9)
- 58 Orivesi-Keuruu
- 622 Keuruu-Multia-Väätäiskylä
- 634 Väätäiskylä-Karstula-Humppi (vt13)
- 646 Humppi-Kivijärvi-Kinnula
- 775 Kinnula-Lestijärvi (entinen 759)
- 751 Lestijärvi-Leppälahti(Reisjärvi)
- 760 Leppälahti(Reisjärvi)-Reisjärvi-Köyhänperä(Reisjärvi)
- 761 Köyhänperä-Haapajärvi (entinen 7621)
- 768 Haapajärvi-Kärsämäki