Sillat
Vesistöjen rikkomassa Suomessa silta on varsin yleinen näky teillä. Valtaosa lossiyhteyksistä on korvattu silloilla ja osa silloista on hyvinkin näyttävän näköisiä. Sata vuotta sitten puu- ja kivisillat olivat yleisimpiä siltoja. Rautateiden tulo teki rautaristikkosillat yleisiksi; usein rautatiesilta oli laudoitettu myös autoliikennettä varten. 1920- ja 1930-luvuilla opittin rakentamaan kaarisiltoja, joista suurimmat ovat todella komeita. 1960-luku oli näyttävien riippusiltojen vuosikymmen, mutta siihen vuosikymmeneen päättyi riippusiltojen rakentaminen tyystin. Syynä oli se, että opittiin rakentamaan pitkäjänteisiä palkkisiltoja. Kokonaan uusi siltatyyppi rantautui Suomeen 1980-luvun lopulla, kun ensimmäinen iso vinoköysisilta, Jätkänkynttilä Rovaniemellä valmistui. Sen lisäksi, että Jätkänkynttilä oli kokonaan uudentyyppinen, se on upeasti suunniteltu kaupungin maamerkki. Tällä hetkellä kolme maamme pisintä siltaa ovat kaikki vinoköysisiltoja.
Suomen sillat ovat kansainvälisiin ennätyksiin nähden vaatimattomia. Sillan suuruutta mitataan usein jännevälillä. Pisin jänne, 250 metriä on Raippaluodon sillalla. Euroopan pisin siltajänne on Ison-Beltin sillassa Tanskassa, 1624 metriä. Maailman pisin jänne on japanilaisessa Akashi-Kaikyo-sillassa, 1991 metriä. Maailman pisimmät sillat ovat tyypiltään riippusiltoja.
Suomessa ei ole huomattavan korkeita siltoja siksi, että siltoja ei ole tarvinnut viedä laivaväylien yli. Siellä, missä merialueen saaristossa tie ja laivaväylä risteää, on katsottu lautan tai avattavan sillan olevan riittävä ratkaisu maantiekuljetuksiin. Siksi siltojen alituskorkeus yleensä on enintään 18 metriä. Tärkeä poikkeus tästä perussäännöstä on Saimaan syväväylä. Saimaan laivojen mitat edellyttävät 24,5 metrin alituskorkeutta ja siksi Saimaan alueella on muutamia korkeita ja näyttäviä siltoja.
Sisällysluettelo
Siltatyypit
Siltojen historia on pitkä. Silta yksinkertaisimmillaan on veden tai rotkon yli kaadettu puu. Tällainen silta ei voi luonnollisesti olla kovin pitkä, vaan pitää tehdä monimutkaisempia ratkaisuja.
Sillan konstruktion perusvaatimuksia on, että sen tulee kestää sekä kuorma että oma painonsa. Lisäksi siltaan kohdistuu paljon muita voimia: tuulikuorma, virtaavan veden aiheuttama kuorma, jäiden paine, epätasaisen kuormituksen aiheuttama vääntökuorma, liikenteen aiheuttamat pituussuuntaiset sysäykset, lämpölaajeneminen, perustusten liikkuminen jne. Siltatyypin valintaan vaikuttavat monet tekijät, kuten haluttu jänneväli, maaston laatu, haluttu alikulkukorkeus, kapasiteetti, kuormitus jne.
Harva silta on täysin puhdasoppisesti jotain tiettyä tyyppiä.
Perustyyppejä:
Laattasillan kansi on sillan kantavaa rakennetta. Yksinkertaisimmillaan laattasilta on maatukien väliin rakennettu laatta, mutta siinä voi tietysti olla myös välitukia. | |
Palkkisilta muistuttaa laattasiltaa, mutta sillan kantava rakenne muodostuu pitkittäisistä palkeista, joiden varaan sillan kansi rakennetaan. Palkit voivat olla umpinaisia, mutta pitkät sillat tehdään usein kotelopalkkisiltoina, joiden palkit ovat onttoja. Kotelopalkkien käyttö on hyvä kompromissi sillan keveyden ja rakentaan taivutus- ja vääntöjäykkyyden välillä.
Nykyisin käytetään usein liittopalkkisiltoja. Liittopalkki koostuu toisiinsa kiinnitetyistä teräs- ja betonirakenteista. Näin saadaan yhdistetyksi betonin suuri puristuslujuus ja teräksen suuri vetolujuus. | |
Kehäsilta on siltatyyppi, jossa kansirakenne ja välituet on kiinnitetty toisiinsa jäykästi. | |
Holvisilta perustuu hyvin vanhaan keksintöön holvi. Vanhat holvisillat tehtiin yleensä kivestä. | |
Tukiansassillan jänneväliä kasvatetaan tukemalla sillan kansirakennetta maa- tai välitukiin nojaavilla tuilla, ansailla. Tukiansassillat ovat usein olleet puusiltoja. | |
Riippuansassillan kantta tuetaan kolmiomaisesta yläpuolisesta rakenteesta riippuvilla tukitangoilla. Myös riippuansassilta on perinteinen puusiltatyyppi. | |
Holvisillan jatkokehityksen tulos on kaarisilta, jonka kantava rakenne on kaari, johon sillan kansirakenne tukeutuu. Kaarisillat ovat yleesä betoni- tai teräsrakenteisia. | |
Kaarisillan kaari voi olla myös ylempänä kuin kansirakenne, jolloin kantta kiinnitetään riipputangoin kaareen. Yläpuoleisella kaarella varustetun sillan ylikulkukorkeus on usein rajallinen, koska kaaret on kiinnitetty toisiinsa vaakasuorin jäykistein.
Suomessa on yleinen siltatyyppi ns. Langerpalkkisilta, jossa kantavana rakenteena on teräspalkin ja siihen kiinnitetyn yläpuoleisen kaaren yhdistelmä. | |
Varsinkin suurta kuormankantokykyä ja jäykkyyttä edellyttävissä rautatiesilloissa on ristikkosilta ollut hyvin yleinen siltatyyppi.
Ristikkosilta on sukua sekä kaari- että riippuansassillalle ja sitä joskus kutsutaankin kaideansassillaksi. Ristikkosilta koostuu vaakasuorista ylä- ja alapaarteista (sekä joskus myös välipaarteesta) ja paarteita yhdistävistä vinoista ja pystysuorista tangoista. | |
Riippusilta on siltatyyppi, jonka kantavana rakenteena on korkeiden pilarien, pylonien, kautta kulkeva ja maahan ankkuroitu riippuköysi, joka kannatintankojen kannattaa avulla
kannattaa pylonien välistä jäykistyspalkkia, jonka päälle sillan kansi rakennetaan. Jäykistyspalkki ei välttämättä ole palkki lainkaan, vaan se voi olla esimerkiksi sopivasti konstruoitu teräsristikko. Riippusilta on hyvin perinteinen pitkien jännevälien silta ja maailman pitkäjänteisimmät sillat ovat riippusiltoja. Suomessa 1960-luvu oli riippusiltojen vuosikymmen. Tällöin rakennettiin kuusi suurta riippusiltaa: Sääksmäen silta kolmostielle Vanajaveden yli, Hännilänsalmen silta nelostielle Viitasaarelle Keiteleen poikki, Kirkonvarkauden silta kantatiellä 62 Saimaan yli Mikkelissä, Kirjalansalmen silta Kaarinan ja Paraisten välillä tiellä 180, Virran silta Kirkkojärven ja Pyhäjärven välisen virran yli Iitissä tiellä 362 ja Karisalmen silta Pulkkilanharjulla Asikkalassa Päijänteen yli tiellä 314. Kirjalansalmen sillan jänneväli 220 metriä oli kolmisenkymmentä vuotta Suomen siltojen pisin. | |
Vinoköysisilta on uusin siltatyyppi, joka yleistyi Suomessa 1990-luvulla. Se muistuttaa riippusiltaa, mutta on kuitenkin konstruktioltaan aivan erilainen. Pylonista lähtevät kannatinköydet kannattavat suoraan kansirakennetta.
Vinoköysisiltojen kehitys maailmalla on kulkenut nopeasti eteenpäin ja nykyisin katsotaan, että vinoköysisilta tulee riippusiltaa edullisemmaksi vielä 500-1000 metrin jänneväleillä, kun pitemmillä tarvitaan riippusiltaa. Suomen kolme pisintä siltaa ovat kaikki vinoköysisiltoja. Toisin kuin riippusillan, vinoköysisillan köysien kannattama jänne voi olla kaareva. |
Suurimmat sillat
Siltojen suuruutta voidaan mitata useilla tavoilla. Seuraavassa luetellaan Väyläviraston omistuksessa olevista silloista suurimmat kokonaispituuden, jännevälin ja pinta-alan suhteen:
Pisimmät sillat
Nimi | Pituus m | Sijainti | Tie | Tyyppi |
---|---|---|---|---|
Raippaluodon silta | 1045 | Mustasaari | 724 | Vinoköysisilta, yhdistää Raippaluodon saariston mantereeseen |
Tähtiniemen silta | 924 | Heinola | 4 | Vinoköysisilta Ruotsalainen-järven yli, moottoritiesilta |
Kärkisten silta | 787 | Korpilahti | 610 | Vinoköysisilta, eri korkuiset pylonit, Päijänteen Kärkistensalmen yli |
Saimaan silta | 781 | Puumala | 62 | Palkkisilta, ylittää Puumalansalmen, jossa kulkee Saimaan syväväylä |
Vekaransalmen silta | 781 | Sulkava | 438 | Vekaransalmen ylittävä palkkisilta, Saimaan syväväylä |
Lapinlahden silta | 599 | Helsinki | 51 | Teräsrakenteinen teräskantinen kotelopalkkisilta, moottoritiesilta Lauttasaaren ja mantereen välissä. Suomen pisin silta 30 vuoden ajan. Levennetty vuonna 1995-1996 2+3-kaistaiseksi. |
Jännevirran silta | 577 | Kuopio, Siilinjärvi | 9 | Palkkisilta, joka korvaasi vanhan kääntösillan. Saimaan syväväylä |
Mansikkakosken silta | 557 | Imatra | 6 | Teräsrakenteinen betonikantinen kotelopalkkisilta Vuoksen yli |
Laitaatsalmen pohjoinen silta | 497 | Savonlinna | 14 | Palkkisilta Kyrönsalmesta Laitaatsalmeen siirretyn Saimaan syväväylän ylitse |
Tervolan silta | 494 | Tervola | 928 | Teräsrakenteinen betonikantinen palkkisilta Kemijoen yli |
Laitaatsalmen eteläinen silta | 492 | Savonlinna | 14 | Palkkisilta Kyrönsalmesta Laitaatsalmeen siirretyn Saimaan syväväylän ylitse; ajoradasta erotettu kevyen liikenteen väylä |
Kirjavanjärven silta | 481 | Vihti | 2 | Palkkisilta, pehmeikkösilta |
Kaitaisten silta | 477 | Taivassalo | 192 | Teräsrakenteinen betonikantinen palkkisilta, yhdistää Kustavin mantereeseen |
Lövön silta | 473 | Kemiönsaari | 1830 | Palkkisilta |
Tattarisuon silta | 470 | Helsinki | 4 | Palkkisilta, näkymättömissä tien päällysrakenteen sisällä oleva pehmeikkösilta |
Jänneväliltään pisimmät sillat
Nimi | Pääjänne m | Sijainti | Tie | Tyyppi |
---|---|---|---|---|
Raippaluodon silta | 250 | Mustasaari | 724 | Vinoköysisilta, yhdistää Raippaluodon saariston mantereeseen |
Kärkisten silta | 240 | Korpilahti | 610 | Vinoköysisilta, eri korkuiset pylonit, Päijänteen Kärkistensalmen yli |
Kirjalansalmen silta | 220 | Kaarina | 180 | Pitkäjänteisin riippusilta, terästä. Kaarinan-Paraisten-Korppoon saaristotiellä |
Tähtiniemen silta | 165 | Heinola | 4 | Vinoköysisilta Ruotsalainen-järven yli, moottoritiesilta |
Sääksmäen silta | 155 | Valkeakoski | 130 | Teräsrakenteinen riippusilta ja pengertie Vanajaveden yli. Entistä kolmostietä |
Saamen silta | 155 | Utsjoki | 4 | Teräsrakenteinen betonikantinen vinoköysisilta Tenojoen yli Utsjoella. Rajasilta Norjaan |
Saimaan silta | 140 | Puumala | 62 | Palkkisilta, ylittää Puumalansalmen, jossa kulkee Saimaan syväväylä |
Kirkonvarkauden silta | 138 | Mikkeli | 62 | Teräsrakenteinen riippusilta Saimaan yli Mikkelissä |
Norrströmmenin silta | 135 | Nauvo | 180 | Kotelopalkkisilta Nauvon pääsaarten välillä |
Vehmersalmen silta | 130 | Kuopio | 536 | Palkkisilta Heinäveden reitin ylitse |
Pinta-alaltaan suurimmat sillat
Nimi | Pinta-ala m2 | Sijainti | Tie | Tyyppi |
---|---|---|---|---|
Tähtiniemen silta | 20929 | Heinola | 4 | Vinoköysisilta Ruotsalainen-järven yli, moottoritiesilta |
Tattarisuon silta | 19059 | Helsinki | 4 | Palkkisilta, näkymättömissä tien päällysrakenteen sisällä oleva pehmeikkösilta |
Raippaluodon silta | 12540 | Mustasaari | 724 | Vinoköysisilta, yhdistää Raippaluodon saariston mantereeseen |
Mansikkakosken silta | 12284 | Imatra | 6 | Teräsrakenteinen betonikantinen kotelopalkkisilta Vuoksen yli |
Lapinlahden silta | 11618 | Helsinki | 51 | Teräsrakenteinen teräskantinen kotelopalkkisilta, moottoritiesilta Lauttasaaren ja mantereen välissä. Suomen pisin silta 30 vuoden ajan. |
Saimaan silta | 10153 | Puumala | 62 | Palkkisilta, ylittää Puumalansalmen, jossa kulkee Saimaan syväväylä |
Kärkisten silta | 9444 | Korpilahti | 610 | Teräksinen vinoköysisilta, eri korkuiset pylonit, Päijänteen Kärkistensalmen yli |
Jännevirran silta | 8799 | Kuopio, Siilinjärvi | 9 | Palkkisilta, joka korvaasi vanhan kääntösillan. Saimaan syväväylä |
Jätkänkynttilä | 8173 | Rovaniemi | 78 | Teräksinen vinoköysisilta Kemijoen yli, ensimmäinen suuri vinoköysisilta Suomessa |
Pekkalan silta | 6801 | Joensuu | 9 | Teräsrakenteinen betonikantinen palkkisilta, Pielisjoen yli |
Tornion silta | 5565 | Tornio | 29 | Teräsrakenteinen betonikantinen palkkisilta, Tornionjoen yli |
Muita merkittäviä siltoja
Nimi | Sijainti | Tie | Kommentteja |
---|---|---|---|
Tulkkilan silta | Kokemäki | Kolmikaarinen betonisilta Kokemäenjoen yli, valmistunut 1918, museosilta | |
Leppävirran silta | Leppävirta | 534 | Suomen suurimpia kaarisiltoja Saimaan syväväylän yli |
Komminselän silta | Varkaus | 16367 | Palkkisilta Saimaan syväväylän yli |
Lietveden silta | Puumala | 62 | Palkkisilta Saimaan yli |
Vihantasalmen silta | Mäntyharju | 5 | Puurakenteinen betonikantinen kolmiaukkoinen riippuansassilta, vuodelta 1999. Pinta-alaltaan maailman suurin pääteiden puusilta. Korvasi vuonna 1959 valmistuneen langerpalkkisen kaarisillan |
Visuveden silta | Ruovesi | 66 | Pohjoismaiden pisin yksivartinen kääntösilta, epäsymmetrinen |
Kautunvuolteen silta | Ruovesi | 66 | Silta Kautunvuolteen yli. Siltasodan aiheuttanut silta, jonka suurin alituskorkeus on 12 metriä Kautun vanhan avokanavan kohdalla. Leveimmän väylän kohdalla silta on matalampi. |
Aunessilta | Tampere | (338) | Kivinen holvisilta, aukon leveys 19 metriä. Näsijärven Kaitaveden yli, nykyisin kevyen liikenteen siltana |
Ounaskosken silta | Rovaniemi | Ristikkorakenteinen kaksitasoinen yhdistetty rautatie- ja maantiesilta, ajoneuvoliikenne alatasolla. Entistä nelostietä, nykyisin paikallisen liikenteen käytössä, Kemijoen yli | |
Hannulan silta | Tornio | Ristikkorakenteinen silta Tornionjoen yli vuodelta 1939 | |
Aavasaksan silta | Ylitornio | 98 | Kahdeksanaukkoinen silta Tornionjoen yli, rajasilta Aavasaksa-Matarenki. Kahdessa 90 metrin levyisessä aukossa Langerpalkkikaari. |
Kulosaaren silta | Helsinki | 170 | 9-aukkoinen silta, pituus 321 metriä, leveys 32 metriä, välittää liikennettä meren yli Itä-Helsinkiin |
Särkänsalmen silta | Naantali | 189 | Palkkisilta Rymättylän ja Luonnonmaan välissä, alikulkukorkeus 15,5 metriä |
Rajasalmen sillat | Pirkkala, Nokia | 3 | Ensimmäinen 2-kaistainen palkkisilta vuodelta 1973, rinnalle moottoritiesilta vuonna 2006. Ylittää Tampereen Pyhäjärven. |
Karisalmen silta | Asikkala | 314 | Riippusilta, yksi Pulkkilanharjun neljästä sillasta, ylittää Päijänteen |
Virran silta | Iitti | 362 | Riippusilta, ylittää Kymijoen Pyhäjärven ja Kirkkojärven välisen salmen |
Lauttasaaren silta | Helsinki | 51 | Avattava liittopalkkiläppäsilta, korvasi 1930-luvun ristikkosillan |
Uimasalmen silta | Eno | 72 | Avattava liittopalkkiläppäsilta |
Ahvenisen silta | Eno | 518 | Kotelopalkkisilta Pielisen laivaväylän yli |
Kuokkalan silta | Jyväskylä | Liittopalkkisilta Jyväsjärven yli, vapaa korkeus 11 m | |
Luukkaansalmen silta | Lappeenranta | 4081 | Liittopalkkisilta Saimaan syväväylän yli, alikulkukorkeus 25 m. |
Pohjan lahden silta | Tammisaari | 25 | Läppäsilta Pohjan lahden suun yli. Valmistuessaan vuonna 1971 Pohjoismaiden suurin läppä |
Kyrönsalmen sillat | Savonlinna | 14 | Sillat Saimaan Kyrönsalmen poikki. Salmessa Saimaan syväväylä |
Laitaatsalmen sillat | Savonlinna | 14 | Uudet sillat Savonlinnan länsipuolta kulkevan syväväylän ylitse |
Suvantokadun silta | Joensuu | Katusilta Pielisjoen suun yli. Ainoa tieliikennekäytössä oleva nostosilta Suomessa | |
Ukko-Pekan silta | Naantali | 189 | Betonikaarisilta vuodelta 1935, alikulkukorkeus 11 metriä.Nykyisin kevyen liikenteen silta; vieressä samankaltainen Naantalinsalmen silta vuodelta 1986 |
Käkisalmen silta | Asikkala | 314 | Betonikaarisilta Päijänteen yli, pohjoisin Pulkkilanharjun kolmesta sillasta. Levennetty 2014 |
Hessundin silta | Parainen | 180 | Teräsbetoninen sauvakaarisilta, alikulkukorkeus 16 m. Valmistuessaan 1937 tyyppinsä pisin silta maailmassa. Levennetty 1966. |
Färjsundin silta | Saltvik | ÅL2 | Teräsbetoninen holvisilta, alikulkukorkeus 19,50 m. Valmistunut 1937, levennetty 1981 |
Vuosaaren silta | Helsinki | Nelipalkkinen kotelosilta Vartiokylän lahden yli, pituus 415 m | |
Mälkiän silta | Lappeenranta | 6 | Kotelopalkkisilta Saimaan kanavan yli, alikulkukorkeus 25 m. Korvasi vain muutama vuosi aiemmin rakennetun kolme metriä matalamman sillan, joka purettiin ja jonka kansi upotettiin uuden sillan penkereeseen. Kuutostien leventämisen yhteydessä rinnalle rakennettin toinen silta. |
Lauritsalan silta | Lappeenranta | 4071 | Kotelopalkkisilta Saimaan kanavan yli, alkukulkukorkeus 25 m. |
Sattmarkin silta | Parainen | 180 | Kaarisilta (kaksi rinnakkaista kaarta), alikulkukorkeus 12m, jänneväli 70 m |
Syvingin silta | Ruovesi | 3481 | Kaarisilta Tarjanneveden Syvinkisalmen yli, jänneväli 70 m |
Vuoksensalmen silta | Luhanka | 612 | Kotelopalkkisilta Päijänteen Vuoksensalmen yli. Pääjänne 88 m. |
Sipoonlahden silta | Sipoo | 7 | Erittän vaikeisiin pohjaolosuhteisiin perustettu moottoritiesilta Sipoonlahden yl, 328 m. Kaksi rinnakkaista palkkisiltaa. Kaareva, toisesta päästä liittymän takia levenevä. |
Mierolan silta | Hattula | (57) | Betoniholvisillta Vanajanveden Mierolansalmen yli. Entinen valtatiesilta, nykyisin paikallisen liikenteen käytössä. Museosilta. |
Kyllönjoen silta | Pälkäne | (57) | Kiviarkkuinen puinen tukiansassilta Kyllönjoen yli. Entinen valtatiesilta, nykyisin paikallisen liikenteen käytössä. |
Emäsalon silta | Porvoo | 1543 | Emäsalon mantereeseen yhdistävä palkkisilta, alituskorkeus 17 m |
Kallan silta | Kuopio | 5 | Pengertie ja 2014 valmistuneet sillat Kallaveden poikki. Korvaavat entiset avattavat sillat |
Toteutumattomia siltahankkeita
Airiston silta | Nauvon ja Paraisten välinen kiinteä yhteys, jolla korvattaisiin viikonloppuisin ruuhkautuvat Turunmaan saaristotien lautat.
Salmesta kulkee laivaväylä, minkä takia esitetty vinoköysisilta olisi erittäin massiivinen 46 metrin alikulkukorkeudellaan. Toinen esitetty vaihtoehto on tunneli. Suunnitelmat jäissä ennen kaikkea kustannussyistä |
Lännentie | Ahvenanmaan tieyhteys: Etenkin 1960-luvulla tehtiin suunnitelmia manner-Suomen ja Ahvenanmaan liittämiseksi kiinteällä tieyhteydellä. |
Lehmänkurkun tie | Kustavin ja Lokalahden välinen tienoikaisu, josta Eduskunnassa on tehty aloitteita joka vuosi 1950-luvulta, viime vuosina lähinnä hupimielessä. |
Kruunuvuorenselkä Helsinki | Katuyhteys Helsingin Katajanokan ja Laajasalon välillä. Periaateratkaisu kolmesta sillasta, joista yksi korkea vinoköysisilta |
Kallaveden silta | Kuopion ja Joensuun välinen tienoikaisu Kallaveden yli. Edellyttää runsaan 1,3 kilometriä pitkän sillan rakentamista Kallaveden yli. Paikalla kulkee laivaväylä, minkä takia alikulkukorkeuden tulee olla vähintään 24 metriä. |
Merenkurkun silta | Aika ajoin esiin nouseva suunnitelma tien rakentamiseksi Merenkurkkuun Suomen ja Ruotsin välille. Teknisesti sillan rakentaminen onnistuisi kohtalaisen hyvin,koska merenpohja on verraten matala. Siltojen kokonaispituus olisi kuitenkin noin 40 km ja hankkeesta tulisi todella kallis. |
Hailuodon silta | Kymmeniä vuosia esillä pidetty suunnitelma kiinteän yhteyden rakentamiseksi Hailuotoon. Hailuodon ja Oulunsalon välinen salmi on vajaat 10 km leveä ja lauttaväli on pengerrysten ansiosta 6,7 km. Hailuodon väestöpohjaa (noin 1000 asukasta) on pidetty pienenä kustannukset huomioon ottaen. Päätös tiesuunnitelman laatimiseksi tehty 2017. |
Oulujärven ylitystie | Suunnitelma Oulun ja Kajaanin välisen tieyhteyden lyhentämisestä rakentamalla silta Oulujärven poikki. Oulujärven Paltaselän ja Ärjänseljän välinen kapeikko on
leveydeltään noin 1,1 kilometriä. Hanketta on jyrkästi arvosteltu ympäristösyistä. Kyse ei lisäksi ole vain sillasta, vaan uutta valtatietä pitäisi rakentaa noin 45 kilometriä. Hankkeen toteutuminen ei näytä todennäköiseltä. |
Pulkkilanharjun avattava silta | Pulkkilanharjun sillat katkaisevat isojen purjeveneiden reitin. Karisalmen riippusillan alituskorkeus on 11 metriä ja Käkisalmen kaarisillan 10 metriä. Käkisalmen sillan uusimiseksi 14 metrin alituskorkeudelle on vesiylioikeuden kielteinen päätös maisemasyistä. Käkisalmeen tai Pulkkilansalmeen on vaadittu avattavaa siltaa. Käkiasalmien silta on levennetty ja perusparannettu 2010-luvulla ja siksi avattava silta tuskin toteutuu lähivuosikymmeninä. |
Keiteleen kanavan sillat | Keiteleen kanavaa rakennettaessa "unohtui" varata varoja vesireitin yli kulkevien siltojen korottamiseen. Matalin silta on Vuonteensalmessa Laukaassa: 5,5 metriä. Vuonteensalmen silta on valmistunut vuonna 2019; vanhan sillan alikulkukorkeus oli 3,5 metriä. Mataluus estää kanavan käytön vähänkään suuremmilta aluksilta, jotka väylän ja sulkujen mitoituksen puolesta pystyisivät käyttämään kanavaa. Mitään nopeaa ratkaisua ei ole suunnitteilla. |
Turun saariston siltaohjelma
Silloinen Tiehallinto käynnisti 1990-luvulla ohjelman kaikkiaan 12 lossipaikan lakkauttamiseksi. Keskeisimpänä syynä ohjelmaan ovat lauttojen ikääntyminen ja niiden korkeat käyttökulut. Tilanne ohjelmassa on helmikuussa 2018 seuraava. Muutokset eivät lähitulevaisuudessa ole todennäköisiä.
Lossipaikka | Tie | Tilanne |
---|---|---|
Attu | 12027 | Silta valmistunut 2003 |
Hämmärönsalmi | 1890 | Lautta |
Högsar | 12019 | Hanke keskeytetty 2000 keskeneräisen yleiskaavoituksen takia |
Kivimo | 12003 | Lautta |
Lövö | 1830 | Silta vamistunut 2011 |
Merimasku | 1930 | Silta valmistunut 2002 |
Mossala | 12003 | Lautta |
Pinoperä | 12242 | Silta valmistunut 2006 |
Saverkeit | 12005 | Lautta |
Ulkoluoto | 12084 | Silta valmistunut 2007 |
Våno | 12027 | Hanke keskeytetty 2000 liian korkeiden kustannusten takia |
Wattkast | 12012 | Silta valmistunut 2004 |